انجام پایان نامه مدیریت بازرگانی ، پایان نامه مدیریت دولتی ، پایان نامه مدیریت ام بی ای MBA ، spss
اصول و سرفصل بندي عمومي يك رزومه
شيوه هاي متفاوتي براي نگارش رزومه متداول و مرسوم است و هر كس به مقتضاي سليقه و هدفي كه از نگارش رزومه دارد ، شيوه خاصي را بر مي گزيند . اما به طور كلي اصول و سرفصل بندي عمومي رزومه ها به شرح زير است:
1- جزئيات شخصي(Personal Details)   
اغلب رزومه ها با اين بخش آغاز مي شوند . آن چه مي بايست در اين بخش ذكر شود شامل نام ، آدرس ، شماره تلفن ، آدرس پست الكترونيك و تاريخ تولد است.
2- پروفايل شخصي(Personal Profile)      
وارد كردن پروفايل در رزومه امري سليقه اي است و ضروري محسوب نمي شود . آن چه در پروفايل به نگارش در مي آيد ، تصويري كلي و گويا از شما است كه به طور جزئي تر در ساير بخش هاي رزومه ذكر مي شود.
3- تحصيلات و توانايي هاي علمي(Education and Qualifications)   
اين بخش شامل تمام سوابق تحصيلي و علمي شما ، از ديپلم دبيرستان و نام دبيرستان گرفته تا آخرين مدرك تحصيلي ، رشته ها و گرايش ها و زمان بندي هر دوره ي تحصيلي خواهد بود. به ياد داشته باشيد كه حتماً ذكر كنيد در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره اي هستيد . ساير دوره هاي علمي - كابردي كه در كنار تحصيل آكادميك گذرانده ايد را هم حتماً بنويسيد.
4- سوابق شغلي  (Skills and Work Experiences)   
در اين بخش بايد كل سوابق شغلي شما ، اعم از تمام وقت يا پاره وقت ، با ذكر نام و تلفن يا آدرس محل كار ، به اضافه تاريخ و دوره اشتغال فهرست شود.
5- انتشارات و مقالات(Publications)     
فهرست كتب و مقالاتي كه منتشر كرده و يا در كنفرانس ها ارائه نموده ايد به اضافه زمان انتشار را در اين بخش بياوريد. اگر خلاصه مقالات را به رزومه ضميمه نماييد بهتر است. 
6- ساير اطلاعات(Additional Information)    
نگارش اين قسمت ضروري نيست ، اما چنان چه لازم دانستيد توضيحي جانبي روي سوابق تحصيلي و شغلي خود بنويسيد ، مي توانيد اين بخش را اضافه نماييد.
7 - علائق(Interests)   
فهرستي از علائق خود در زمينه هاي فوق برنامه مثل ورزش يا هنر را در اين بخش بنويسيد و احياناً اگر سوابق حرفه اي در اين زمينه ها داريد حتما ذكر كنيد.
8 - معرف ها(References)    
نام ، رتبه ، درجه تحصيلي ، آدرس يا تلفن و كلاً اطلاعات مربوط به معرفين خود ( كه معمولا اساتيد شما هستند ) را در اين بخش بياوريد . اين معرف ها مي بايست همان معرفيني باشند كه توصيه نامه هاي شما را تكميل نموده اند.
* ساير توصيه ها
- پيش از نگارش رزومه ، خوب در مورد سوابق تحصيلي و شغلي خود فكر كنيد تا چيزي را از قلم نياندازيد . سعي كنيد تا حد امكان ، مداركي دال بر سوابقتان آماده و ترجمه كنيد تا ضميمه رزومه نماييد.
- از دروغگويي يا بزرگنمايي جداً پرهيز کنید ، ممكن است برايتان دردسر ساز شود!
- بهتر است رزومه را در 2 روي يك كاغذ A4  تنظيم نماييد. بهترين حجم رزومه در همين حد است. 
- حتماً چند نسخه اضافه از رزومه براي خودتان نگه داريد تا در صورت لزوم از آن ها استفاده كنيد.
- در مورد نگارش انگليسي ، حتماً درباره متن رزومه با يك مترجم و يا كسي كه انگليسي ادبي را به خوبي مي داند مشورت كنيد.
- رزومه را حتما تايپ كنيد و از ارائه رزومه دست نويس جداً خود داري كنيد.
رزومه خود را به روز كنيد

 در رزومه معمولاً باید تعریف کامل و مشخصی از خود ارايه دهید و این یکی از مهمترین مسائل در شناسنامه کـاری شماست.رزومه یک خلاصه ی دو یا سه صفحه ای از شما و مهارتها، دستاوردها، تجارب کاری و تحصیلاتتان است که هـــدف آن جلب نظر صاحب کار آینده تان است.
رزومـه هـم مثل خود زندگی است. دچار تغییرات و تحولات زیاد می شـود. باید مداوماً به روز شود و اطلاعات جدید به آن اضافه شود. اگر می خواهید برای چند شغل در صنعت های مختلف تـقـاضـای کـار دهـیـد، بـهتر است رزومه های مختلف درست کنید که در هر کدام به مـهارت هــای خاص شما در رابطه به آن صنعت اشاره شده باشد.
هدف این مقاله این است که شما را با نکات مهمی در زمینه ی تدوین یک رزومه ی خوب آشنا کنیم.
هروقت که می خواهیم یک رزومه بنويسيم، باید خودمان را جای استخدام کننده و کارفرمایی بگذاریم که رزومه ها را بررسی می کند. او باید از میان چندین رزومه، آن که از همه مناسب تر است را انتخاب کند. 
شما باید کاری کنید که ابتدا آنها از رزومه ی شما خوششان بیاید و بعد هم همه ی مطالب درج شده در رزومه را به آنها ثابت کنید.   
متن رزومه 
باید سعی شود که متن رزومه هر چه خلاصه تر باشد. فقط کافی است در آن خلاصه ی کوتاهی از خودتان بدهید، که نباید بیشتر از یک صفحه باشد. اطلاعات نباید به هیچ وجه در رزومه تکرار شوند. این صفحه باید حداکثر از سه پاراگراف به شکل زیر تشکیل شده باشد: 
پاراگراف اول:
 نباید بیش از دو یا سه جمله باشد. در آن مقدمه ی کوتاهی در مورد خودتان و اهداف کاریتان می دهید. همچنین می‌بایست در مورد طریقه ی اطلاع یافتن شما از آن شرکت توضیحی بدهید، چه روزنامه باشد یا آشنایی در همان شرکت. 
پاراگراف دوم:
  در این پاراگراف باید اطلاعات مربوطه در مورد میزان تحصیلات، مهارتهای تخصصی و توانایی هایتان که برای شرکت مورد نظر مفید خواهد بود را ارائه دهید. 
پاراگراف سوم:  
 این پاراگراف آخر باید اطلاعات شخصی شما را به کارفرما ارائه دهد که در صورت نیاز بتوانند با شما تماس بگیرند. حتماً اسم، شماره ی تماس، ایمیل و شماره ی فکستان را ذکر کنید. 
آدرس ایمیلتان باید کامل و واضح باشد. مثلاً اگر اسمتان "علی اسمیت" است، آدرس ایمیلتان باید چیزی مثل   
ali@email.com  باشد. 
باید در رزومه اطلاعاتی درج شود که حتماً به کار آن شرکت و پستی که می خواهند برای آن استخدام کنند بیاید. اطلاعات باید واضح و مرتبط باشد. 
یک رزومه معمولاً از 5 جزء تشکیل شده است:
اهداف کاری
تجارب کاری
میزان تحصیلات
اطلاعات اضافی
منابع

اهداف کاری 
اهداف کاری به عنوان پیش درآمدی برای یک رزومه ی خوب و اصولی است که همه ی اطلاعات با قاعده و ترتیب منظم شده است. در این بخش باید کارفرما را با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود در زمینه ی کاری آشنا کنید. و بیان کنید که پیشرفت کاریتان تاکنون در چه حدی بوده است. 
این قسمت ارجحیت های کاری شما را به طور خلاصه و مرتب با سایر قسمت های رزومه بیان می کند می تواند فرصت خوبی برای ابراز توانایی هایتان در همان اول رزومه باشد.  
به یاد داشته باشید که از تکرار موارد جلوگیری کنید. 
تجارب کاری 
این قسمت تا حد زیادی می تواند بگوید که چه کارهایی می توانید انجام دهید و چطور و در کجا برای این کارها آموزش دیده اید. ممکن است از مهارت های مورد نیاز برای یک شغل باخبر باشید، اما بیان این مهارت ها می تواند به رئیس آینده تان نشان دهد که شما شایسته ی پستی حتی بالاتر هستید. 
به یاد داشته باشید که حتماً تجربه های کاریتان را به ترتیبی معکوس از نظر تاریخی بنویسید. برای هر کار موارد زیر را نیز مشخص کنید:
عنوان پست
عنوان سازمان
محل کار
تاریخ استخدام 
کارفرما وقتی در مورد تجربه های کاریتان بداند بسیار راغب خواهد بود تا با میزان تحصیلات و آموزش های شما هم آشنا شود. 
میزان تحصیلات 
اگر تجربه های کاریتان زیاد نبوده باشد، این قسمت اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد. برای نوشتن از همان ترتیب معکوس تاریخی استفاده کنید. 
در زیر جنبه های اصلی که باید در این قسمت به آن اشاره شود را یادآور می شویم:
درجه ی تحصیلات
موسسات و دانشگاه ها
تخصص/فوق تخصص
سمینارها، کارگاه ها و آموزش های  ویژه 
میانگین معدل 
اطلاعات اضافی 
این قسمت از رزومه می تواند شامل چند زیر مجموعه مثل علایق، دانش های رایانه ای، فعالیت ها، مهارت های زبانی و...باشد. در این قسمت باید به آن دسته از توانایی هایتان اشاره کنید که در دو بخش قبلی ذکر نشده بود. 
علایق:
  در این قسمت میتوانید به علایقتان در زندگی اشاره ای داشته باشید. اگر به دوچرخه سواری یا هر نوع ورزش دیگر علاقه دارید، می توانید ذکر کنید، با این کار کارفرمای شما متوجه خواهد شد که فردی هستید که از زندگی نهایت استفاده و لذت را می برید. 
اطلاعات کامپیوتری: 
 بعضی از شغل ها نیازمند داشتن دانش ها و آگاهی هایی در زمینه ی بعضی برنامه های کامپوتر هستند. اگر اطلاعاتی در این زمینه دارید می توانید در این قسمت ذکر کنید. 
فعالیت ها: 
 در این زمینه می توانید به فعالیت ها و دستاوردهای غیر کاری خود اشاره کنید. 
تخصص های زبانی:
  اگر قادرید که به زبان هایی غیر از زبان خود مکالمه کنید یا هر تخصصی در یکی از زبان های خارجی دارید باید در این قسمت به آنها اشاره کنید.   
منابع
اگرچه بردن نام افراد در رزومه ضروری نیست اما با اینکار، کارفرمای شما می تواند به طور مثال با رئیس سابقتان در مورد شما گفتگو کند و اطلاعاتی کسب کند. اگر مایل نیستید که نام کسی را ذکر کنید می توانید در این قسمت  اشاره ای داشته باشید که در صورت نیاز یا تقاضا قادر به ارائه ی منبع هستید. 
اگر خواستید از افراد در رزومه خود نام ببرید، حتماً به یاد داشته باشید که قبلش با خود آنها هماهنگی های لازم را انجام داده باشید و کسب اجازه کنید.  
حال که با نحوه ی تدوین یک رزومه ی خوب و کامل آشنا شدید، خود را برای مصاحبه آماده کنید...

يست و چهار نكته در مورد نوشتن رزومه مؤثر

در زير نكاتي ارائه مي شود كه به خلق رزومه اي مؤثر كمك مي كند.اگر تاكنون نتوانسته ايد رزومه مناسبي بنويسيد و اگر مي خواهيد بدانيد افراد موفق چگونه رزومه مي نويسند ، مطالب زير را بخوانيد.
1 – پاكيزه و تميز و خالي از اشتباه بنويسيد
متن خود را با دقت بخوانيد و آن را از لحاظ گرامر و تايپ بررسي كنيد، . در صورت امكان از شخص ديگري بخواهيد كه رزومه شما را از نظر املائي و مفهومي بررسي نمايد. كوچكترين اشتباه ممكن است موجب بي ارزش شدن رزومه شود.
2 – هدف و منظور خود را به طور مشخص شرح دهيد
به طور كلي، مشخص بودن هدف و منظور ، كمك شاياني به مهم جلوه دادن صحبتهاي شما در رزومه مي كند . هدف شما به طور خلاصه تواناييهايتان را بيان مي كند و به قدرت و نيرويتان در كار اهميت مي بخشد.
3 – نقاط قوت خود را براي كارفرمايان معين نماييد.
روي هنر و توانايي هاي خود بيشتر تاكييد نماييد زيرا به اين ترتيب كارفرما را در پاسخگويي به اين سؤال كه : “ اين كارجو چه كارهايي مي تواند براي پيشبرد اهداف مد نظر انجام دهد ؟ ” كمك مي نماييد.
4 – اطلاعات مهم تر را مشخص نماييد.
به طور متوسط هر كارفرما به مدت 30 ثانيه روي هر رزومه وقت مي گذارد. كارفرمايان غالبا بيشتر به تجربه هاي موفق كاري شما در گذشته اهميت مي دهند تا تحصيلات متنوع و اطلاعات گوناگون ، به همين دليل مهمترين تجربيات خود را در ابتداي رزومه قرار دهيد مانند ق ابليتها، توانائيها و تجربيات و حتي تحصيلات كه همگي به نوعي با هم در ارتباطند.
5 – به تواناييهاي خود اهميت بدهيد
رزومه خود را بر طبق قابليتها و تواناييها درجه بندي كنيد و استعدادهاي خود را به طور خلاصه و مفيد و با رعايت حق تقدم بيان كنيد. به تواناييها و استعدادهاي شخصي خود اهميت دهيد و خود را در بهترين وضعيت توصيف كنيد . اين گونه وانمود كنيد كه تواناييها ،واقعيتي در شما هستند.
6 – از كلمات كليدي بهره ببريد
سعي كنيد از كلمات كليدي مشخصي براي بيان تواناييها و تجربياتتان استفاده كنيد، مانند مديريت حسابداري، عرضه محصولات ، ويژوال بيسيك، اكسل، پردازش داده ها، طراحي گرافيك و روشهاي تبليغات حرفه اي.
7 – از كلمات اختصاري مربوط به حرفه استفاده نماييد.
از كلمات اختصاري و اصطلاحات خاص حرفه تان استفاده كنيد تا نشان دهيد آشنايي مناسب و كافي با حرفه تان داريد. اما دقت كنيد رزومه شما مملو از اين گونه كلمات نباشد كه خواندن آن سخت و غير قابل فهم گردد همچنين بهتر است جلوي  ) اينگونه واژه ها كلمات اقتباس شده را نيز به طور كامل در پرانتز بيان كنيد مثل:    Information Technology ) )I.T(
8 – از كلمات تاييد برانگيز بهره ببريد
خود را فعال و پر جنب و جوش، با كمال، با هوش و به عنوان كسي كه در هر كمك و همكاري سهمي دارد توصيف كنيد، اين گونه به نظر كارفرما ازهر جهت مفيد جلوه گر مي شويد.
9 – از آوردن ضمير مثل ”من” پرهيز كنيد
هر گز از صمائر شخصي و انعكاسي مثل “من“ در رزومه خود استفاده نكنيد و سعي كنيد جملات خودرا كوتاه كنيد.
10 – كلمات كليدي را در متن مشخص جلوه دهيد.
به جاي پررنگ كردن و يا كج نوشتن كلمات جهت اهميت دادن به آنها در بررسي اجمالي اندازه قلمها را افزايش دهيد و يا از گيومه و يا علامت * براي اهميت دادن به نكات كليدي در رزومه بهره ببريد.
11 – اطلاعات را خلاصه كنيد.
وقتي كه رزومه شما از يك يا دو صفحه بيشتر مي شود، محدوديتهايي براي تبديل آن به شكل الكترونيكي ايجاد مي شود. بنابراين همواره توصيه مي شود كه رزومه خود را در يك صفحه تهيه كنيد.
12 – ليستي از تجربيات اخير را مهيا كنيد
تجربيات 10 يا 15 سال كاري پيش را به طور خلاصه ذكر نماييد.
13 – به تجربيات خود كميت بدهيد
اعداد ابزارهاي قويي هستند، به جاي اينكه بگوييد: “ توانايي‏هاي من باعث افزايش ميزان فروش در محل كار قبلي بود “ بهتر است كه از اعداد نيز استفاده كنيد و مثلاً بگوييد: “ افزايش فروش 150% در 6 ماه “   از جمله تجربيات من در محل قبلي بوده است.
14 – زياده گويي نكنيد.
از گزاف گفتن و استفاده از لغات حساس و دقيق پرهيز كنيد .به زباني ديگر براي تحت تاثير قرار دادن كارفرما لازم نيست كلمات ژرف و عميق بكار گيريد .از كلماتي استفاده كنيد كه براي همه قابل فهم باشد.
15 – در مورد حقوق خود در رزومه مطلبي را بيان نكنيد.
هرگز نوع و ميزان حقوق خود را در رزومه تان مشخص نكنيد.
16 – از مطرح نمودن مسائل شخصي پرهيز كنيد.
هرگز در مورد اطلاعات شخصي و خصوصي مثل عقيده و مذهب ، وضعيت ازدواج، سن و مال ثروت خود موردي را ذكر نكنيد يا حتي نظرات شخصي خود را نيز مطرح نكنيد . همچنين از شوخي و مزاح و بكاربردن كلمات مبتذل پرهيز كنيد.
17 – صادق باشيد.
دروغ گفتن و گزاف گويي و مبالغه در مورد توانايي ها، هميشه خطري جد ي است كه به خود شما باز مي گردد.
18 – رزومه را خودتان بنويسيد
رزومه اي درست كنيد كه منعكس كننده فكر شما باشد.سعي كنيد رزومه را با فكر و دست خودتان بنويسيد.اگر اولين رزومه تان را شخصا بنويسيد بسيار مهم است و به زودي حرفه اي هم خواهيد شد.
19 – ويژگي هاي شخصي وابسته به شغل خود را اعلام كنيد.
اگر تصميم داريد كه خصيصه هاي شخصي خود را در رزومه قرار دهيد مانند “مسئوليت پذيري” يا “قابليت اطمينان” ،“برنامه ريزي دقيق در كار“ و … فقط سعي كنيد تمامي آنها وابسته به نوع شغل مورد نظر باشند.
   20- سازگاري خود را با محيط كاري نشان دهيد.
به منظور كم اهميت جلوه دادن مدت زمان بيكاري و فواصل بين كار ، بهتر است قابليت ها و تواناييهاي كاري خود را عنوان كنيد و از ذكر تاريخ وار تجربيات خود بپرهيزيد.
   21- رزومه اي متعادل بسازيد.
رزومه اي مؤثر است كه متعادل باشد، پاكيزه باشد، سازگار و جذاب و خوشايند باشد، تقسيم بندي شده باشد و عنوانهاي هر بخش هوشمندانه انتخاب شده باشند.
   22- عنوانها را كلي انتخاب كنيد.
عنوانهاي هر قسمت از رزومه را كلي و مناسب برگزينيد مثلا: تجربيات ، سوابق كاري، تواناييها، خلاصه تحصيلات، هنر و فضيلت، تعليم و تربيت، پيوستگي هاي حرفه اي ،امتيازات تحصيلي و حرفه اي، كتابها و مقالات اختصاصي، گواهي هاي دانشگاهي و …
   23- مثبت بنويسيد.
تمام نكات منفي و با بيان غير مثبت را از رزومه خود حذف كنيد و به ياد داشته باشيد كه هر چه بيشتر تواناييها و نكات مثبت در مورد خود را عرضه كنيد، موفق تر خواهيد بود.

 
ده سؤال كه كارفرمايان در رزومه شما دنبال پاسخ آنها مي گردند

رزومه يا نامه استخدامي بايد پاسخگوي سؤالات زير باشد .
    1- اين شخص كيست و در كجا زندگي مي كند؟
    2- اين شخص چند سال دارد؟
    3- آيا اين شخص از تعليمات لازم برخوردار است؟ در محيط تحصيل چگونه بوده است؟
كارفرمايان مايلند اگر شما درجه و يا نشان احترامي داريد در اختيار آنها قرار دهيد و از آنها در جهت مثبت شغلي خود استفاده نماييد.
    4- آيا فردمورد نظر مرتب ، با دقت و منضبط است؟(در مورد كاربا تجهيزات و وسائل كاري كه در اختيار شما قرار مي گيرد مي تواند مهم باشد.)
    5- آيا اين شخص در مشكلات شركت مي تواند به ما كمك نمايد ؟ (كارفرمايان افرادي را نياز دارند كه به مشكلات كاري توجه نموده و راه حل هايي براي آنها بيابند. به عبارت ديگر فردي مطلوب است كه تفكرات بنيادي داشته و در خدمت اهداف كاري كارفرمايان باشد.)
    6- آيا تجربيات كافي براي مفيد كار كردن دار د؟ چه كارهايي را مي تواند موفقيت آميز به انجام رساند ؟
بهترين روش پاسخ گويي مناسب به اين سؤال، داشتن يك رزومه عالي، با تاريخ مرتب شده و طرح بندي تازه و تميز مي باشد.
    7- آيا اين فرد مشكلات خاصي از جمله فاصله كاري ،چند شغل داشتن ،..دارد ؟
    8- كدام حرفه و يا هنر و كمال در فرد شاخص است؟(روي كلمات حرفه و كمال و هنر كاملاً دقت كنيد. هنگامي كه شما يك برنامه كاري مشخص ارائه كنيد، كارفرما مي تواند ارتباطي عالي بين توانايي ها و شايستگي و قابليت شما پيدا كنند و اين به منزله پلي به سوي موفقيت شما خواهد بود.)
    9- اين فرد چگونه در حل مشكلات مفيد خواهد بود ؟(كارفرمايان آينده نگر از اينكه شما بتوانيد براي ايشان و نيز شركتشان موفق و سودمند باشيد و در جهت بهبود و روند رو به رشد آنها گام برداريد ، خشنود مي شوند. اين بهبودي مي تواند در راستاي فروش بيشتر، تثبيت قيمتها ،.. باشد.
   10- آيا مي توان به اين شخص اعتماد نمود؟(آيا شما به كسي كه برايتان مفيد نيست اعتماد مي كنيد؟كارفرمايان نيز درصدد هستند كه بي پرده نظرات مثبت و منفي خود را در مورد شما بگويند .)

خطاهاي معمول در نوشتن رزومه

مشاوران كاريابي به طور گروهي در طي يك جلسه، 6 ساعته، بيش از 150 مورد رزومه را بررسي كردند و اشتباه‌هايي را كه در بيشتر آن‌ها وجود داشت يافتند و اينكه چطور مي‌شود از آن‌ها اجتناب كرد.
براي اطمينان از اينكه رزومه شما انتخاب مي‌شود، رزومه خود را كنترل كنيد كه خطاهاي زير را نداشته باشد.
شرح شغل مبهم
توضيح در مورد فعاليت‌ها يا مشاغلي كه خيلي معمولي است يا فهرستي از تجربيات و مهارت‌هايي كه زياد خريدار ندارد، براي مثال "تماس با خريدار و هماهنگي‌ براي اقدامات ويژه" از اين عبارت آنچه واقعاً انجام شده است فهميده نمي‌شود يا عبارت‌هايي مانند: داشتن روابط در بين مقامات رسمي دولتي و سازمان‌هاي غيرانتفاعي، استخدام و مديريت بيش از 100 داوطلب، بدست آوردن بيش از 5 هزار دلار براي سازمان حمايت از كودكان. بنابراين به خاطر داشته باشيد كه استخدام كننده نمي‌تواند فكر شما را بخواند شما بايد مشاغل و فعاليت‌هاي خود را به زباني كه براي استخدام كننده قابل فهم باشد، بنويسيد.
مطالب خود را خلاصه كنيد. بعضي وقت‌ها كم هم زياد است
بيشتر دانشجويان مي‌دانند كه رزومه بايد در يك صفحه محدود شود. اما وقتي آن‌ها سعي مي‌كنند كه تمام تجربياتشان را فشرده در يك صفحه بياورند نتيجه آن رزومه‌اي غيرقابل نفوذ از حروف كوچك مي‌شود. كمال مطلوب اين است كه رزومه تجربيات مرتبط را پررنگ‌تر كند و به اندازه كافي فضاي سفيد براي خوش‌آيند چشم خواننده بگذارد. استخدام كننده‌ها وقت ندارند كه اطلاعات فرعي و حاشيه‌اي را بخوانند و رزومه‌هايي كه متن سنگيني داشته باشند از رده خارج مي‌شوند. اگر شما براي كم كردن حجم رزومه مشكل داريد به نكات زير توجه كنيد:
- شرح مشاغل خود را تجزيه و تحليل كنيد تا مشخص شود چه چيزي براي استخدام كننده مهم است، تجربياتي را ذكر كنيد كه نشان دهد شما مناسب پست مورد نظر هستيد و مي‌توانيد با ديگران رعايت كنيد كه نشان دهد شما مناسب پست مورد نظر هستيد و مي‌توانيد با ديگران رقابت كنيد و آن‌ها را كنار بزنيد.
- به طور كلي،‌ تجربيات دوره دبيرستان را حذف كنيد.
- به طور كلي عضويت در انجمن‌هاي دانشكده يا موسسات را در صورتي كه مدركي از آن‌ها دريافت نكرده‌ايد، حذف كنيد.
- مراجع قابل دسترسي براي تحقيق و پرس و جو را حذف كنيد.
- لغات اضافه را حذف كنيد مثلاً به جاي اينكه بگوييد: "مسووليت‌هايي شامل نوشتن نامه و تجزيه و تحليل اطلاعات" بنويسيد: "نوشتن نامه و تجزيه و تحليل اطلاعات".
چه، كجا، چه وقت
افراد تمايل دارند رزومه را از راست به چپ بخوانند و آن‌ها را به ترتيبي كه اتفاق افتاده پشت سر هم قرار دهند. ما پيشنهاد مي‌كنيم كه اطلاعات شغلي خود را به اين ترتيب فهرست كنيد: عنوان شغل، نام شركت، تاريخ، و شرح شغل در زير آن قرار گيرد. اغلب اطلاعات مربوط به شغل در اولين قسمت فهرست مي‌شود. تاريخ آن نه تنها به اندازه كاري كه شما انجام داده‌ايد يا جايي كه كار انجام شده است مهم نيست بلكه اغلب زمان آن در ستون تاريخ مي‌آيد. رزومه را با بيان موارد واقعي و ارزشمند پايان دهيد.
مستقيماً حق تقدم خود را بدست آوريد
نه تنها اكثر افراد از راست به چپ بلكه از بالا به پايين مي‌خوانند. به آنچه در بالاي صفحه آورده مي‌شود تا در پايين صفحه، بيشتر توجه كنيد. بنابراين وقتي مسووليت‌ها و پيروزي‌هاي شغلي را فهرست مي‌كنيد، مطمئن شويد كه آن‌ها را به ترتيب اهميتي كه براي استخدام كننده دارد فهرست كرده‌ايد نه به ترتيب زمان.
دنيا كوچك است
مهارت‌هاي زبان يك كالايي قابل عرضه است. اما هميشه در رزومه‌ها ذكر نمي‌شود. حتي اگر مشاغلي كه شما براي آن درخواست مي‌دهيد مهارت‌هاي زباني را نخواسته باشد، آن‌ها را ليست كنيد تا استخدام كننده بداند كه شما مي‌توانيد با فرهنگ‌هاي ديگر ارتباط برقرار كنيد.
سطح تحصيلات:
بگذاريد استخدام كننده سطح تحصيلات شما را بداند به جاي اينكه بنويسيد كارشناس زبان انگليسي بنويسيد.
نوشتن تجربيات:
در رزومه به طور متداول از ترتيب زماني معكوس استفاده مي‌شود كه همه تجربيات را تحت يك عنوان "‌تجربيات" مشخص مي‌كند يعني شما بايد به ترتيب تجربياتي را كه بيشترين ارتباط را با شغل مورد درخواست دارد از بالا به پايين صفحه عنوان كنيد.
اگر تجربيات را گروه‌بندي مي‌كنيد و تحت يك عنوان توصيفي مانند "تجربيات ارتباطات" آورديد تجربيات ديگر را در ليستي جداگانه در پايين صفحه تحت عنوان "تجربيات ديگر" بياوريد.
عدم استفاده از اختصارات بي معني
حروف اختصاري و يكسري حروف دنبال هم براي استخدام‌كنندگان معني نمي‌دهد. بنابراين كوتاه و مختصر نكنيد (مگر اينكه بدانيد اين اختصاص عموماً شناخته شده است مثل phD و USA) وقتي يكسري حروف اختصاري را مي‌نويسيد مطمئن شويد كه شناخته هستند.
آيا ما قبلاً همديگر را ملاقات كرده‌ايم
شما مي‌خواهيد از يكسري الگوهاي خسته كننده رزومه اجتناب كنيد كه با پردازش كلمات كاربردي مي‌آيد نه تنها الگوهاي رزومه خيلي آشنا هستند بلكه اغلب غيرقابل انعطاف هستند و به شما اجازه نمي‌دهند كه به قسمت‌هاي ديگر بپردازيد و يا عناوين را تغيير دهيد. شما قطعاً مي‌خواهيد شرح شغل خودتا را بنويسيد. نوشتن از روي نمونه نه تنها دليل بر تنبلي است بلكه غيراخلاقي هم هست. استخدام كنندگاني كه مي‌خواهند رزومه‌ها را بررسي كنند با نمونه‌ رزومه‌ها و نامه‌هاي درخواست شغل كه توسط مراكز كاريابي تهيه مي‌شوند آشنا هستند. بنابراين، شما چه فكر مي‌كنيد؟ آيا استخدام‌كنندگان به تنبلي و اختلاقيات سوال برانگيز استخدام شوندگان جايزه مي‌دهند؟ من اينطور فكر نمي‌كنم.
از كمك ديگران استفاده كنيد
اگر شما فكر مي‌كنيد كه در گودال خطاهاي معمول رزومه‌نويسي افتاده‌ايد؟ نترسيد. شما مي‌توانيد رزومه خود را به مشاور كاريابي در يك مركز كاريابي بدهيد تا آن را بررسي كند.

اسرار رزومه نويسي

يك مدير منابع انساني درشركت مشهور نورت وست، از من خواست كه در نوشتن رزومه كمكش كنم. او به من گفت: "من تمام وقت رزومه‌ها را مي‌بينم. هزاران رزومه از زيردست من رد مي‌شود. اما حالا كه نوبت به خودم رسيده كه رزومه بنويسم مي‌بينم چه كار سختي است. يك رزومه مانند يك تبليغات جذاب است. اما يكي از مهمترين آنها، بخصوص در بازاركار كنوني. 
او توضيح مي‌دهد وقتي آنها شروع به بررسي درخواست‌هاي استخدام مي‌كنند، رزومه تمام آن چيزي است كه استخدام‌كننده در دست دارد. استخدام كننده براي هر رزومه 15 تا 20 ثانيه وقت مي‌گذارد. اگر مطالب رزومه شما نتواند سريعاً توجه آنها را جلب كند، رزومه شما رد مي‌شود وكس ديگري براي مصاحبه دعوت مي‌شود. 
نوشتن رزومه‌اي جذاب فن خوبي است كه شما مي‌توانيد از آن استفاده كنيد. زيرا استخدام كنندگان واقعاً دوست دارند كه اين فنون را در رزومه ببينند. در يك تحقيق ملي از 600 مدير استخدام، اكثريت قريب به اتفاق آنها گفته‌اند كه مهمترين قسمت رزومه "خلاصه سوابق و قابليت‌ها" است و استخدام‌كنندگان گفته‌اند كه اين قسمت از اولين قسمتهايي است كه آنها مي‌خوانند. اگر اين خلاصه نشان دهنده توانايي فرد براي شغل اعلان شده باشد، توجه آنها جلب مي‌شود و درخواست را مورد توجه قرار داده و با دقت بيشتري مي‌خوانند.
مديران استخدام همچنين گزارش كرده‌اند كه تنها 5 درصد رزومه‌ها حاوي اين بخش كليدي بودند. به عنوان خلاصه‌اي كوتاه درباره خودتان به آن فكر كنيد. اين قسمت معمولاً شامل 4 يا 6 جمله است كه نشان دهنده يك ديدكلي در مورد تجربيات، سوابق، هوش، مهارتها و عادتهاي شغلي شماست. اين يك مثال خوب از رزومه يك متقاضي است:
 خلاصه توانايي ها و قابليت‌ها
"12 سال سابقه مديريت منابع انساني در ارتباط با شركتهاي قديمي و بسيار گسترده‌، كارشناس قانون استخدامي، امور استخدام كاركنان، روابط كارگري و دستمزد. تصميم گيري تحليلي با بهترين مهارتهاي حل مسئله، تشخيص توانايي و گسترش رشد مهارتي پرسنل و افزايش بهره‌وري."
با خواندن اين خلاصه كوتاه، راحت مي‌توان فهميد كه اين داوطلب صلاحيت انجام شغل منابع انساني را دارد. در حقيقت او چندين مصاحبه انجام داده و در يكي از مشهورترين كارخانه‌هاي توليد قهوه كار مي‌كند. 
يك هشدار – استخدام‌كننده‌ها شكايت مي‌كنند كه بسياري از مردم در رزومه دروغ مي‌گويند، اغراق و گزافه‌گويي! دروغ اشتباهي كشنده و مرگبار است. اينكار را نكنيد وقتي شما استخدام شديد استخدم‌كننده‌ها با طرح سوالهايي بيشتر در جستجوي اطلاع يافتن از سوابق كاري و گذشته شما هستند و دير يا زود عدم صحت گفته‌هاي شما افشاء مي‌شود و احتمالاً اخراج خواهيد شد. خدمات و عملكرد شما بايد قابل استناد باشد.
خلاصه توانايي‌ها و صلاحيتها مي‌تواند بهترين وسيله براي تثبيت شايستگي شما براي شغل موردنظر باشد و استخدام‌كننده را ترغيب و تشويق كند كه بخواهد همه چيز را از نزديك مشاهده كند. مطمئن شويد كه رزومه شما اين بخش اساسي را دارد. اين قسمت درست بعد از نام، آدرس و اهداف شغلي مي‌آيد.
  

راه‌هايي براي بهتر نوشتن رزومه

امروزه بازاركار براي جلب نظركارفرمايان نياز به رزومه‌هايي بسيار موثر دارد. براساس مطالعات ملي كه 600 مدير كاريابي آن را اجرا كردند راه‌هايي براي كمك به كارجويان براي بهبود رزومه آنلاين آنها ارائه مي‌گردد. 
1- كلمات كليدي 
از آنجايي كه بيشتر استخدام كننده‌ها رزومه‌ها را به صورت الكترونيكي دسته‌بندي مي‌كنند. كلمات كليدي و ويژه‌اي كه نشان دهنده توانايي‌ها، عملكرد و تجربيات گذشته شماست براي جلب توجه آنها ضروري است . 
2- خودتان را خوب عرضه كنيد
با خلاصه‌اي از بخشهاي كيفي كه بهترين مهارتهاي قابل عرضه و تجربيات شما را در 4 يا 6 خط بگنجاند شروع كنيد. 
3- نتايج را نمايش دهيد
استخدام كننده دوست دارد ثابت كند كه شما مي‌توانيد اين شغل موردنظر را انجام دهيد. بنابراين به عملكردها و سوابق خود اشاره كنيد و نتايج موفقيت‌آميز را نيز ذكر كنيد. از اعداد و درصد براي نشان دادن اينكه با اقدامات شما چطور پول و وقت شركت حفظ و ذخيره شده استفاده كنيد. مثال : "مشاركت در كنفرانس سالانه ، اضافه كردن سخنگوي جديد و طرح‌هاي جديد و نوآوري كه موجب 17 درصد افزايش حضور مخاطبين و 18درصد افزايش درآمد شد". 
4- كوتاه و مختصر
در يك صفحه، كوتاه و مختصر به بهترين كارهاي خود اشاره كنيد. مانند يك نويسنده ماهر باشيد و قسمتهايي را كه مرتبط نيست يا موقعيت ويژه‌اي را براي شما تامين نمي‌كند حذف كنيد. بيشتر به تجربيات اخير، 5 يا 7 سال آخر خدمت خود تاكيد داشته باشيد. جزئيات وظايف شغل اصلي كه انجام داده‌ايد را شرح دهيد. 
5- هدف قرار بگيريد
براساس عنوان شغل روي رزومه تمركز كنيد. خيلي موثر است كه براي هر شغل يك روزمه جداگانه درست كنيد (مثلاً يك رزومه براي عنوان شغل مربي، يك رزومه براي مدير برنامه ) و اطلاعاتي كه فقط مربوط به انجام همان شغل مي‌شود را در رزومه بياوريد. 
6- ظاهري جذاب 
قالب بندي يك رزومه آن لاين بايد خوانا، جذاب و حرفه‌اي باشد. مطمئن شويد جملات مختصر هستند و فضاي خالي مناسب مناسب استفاده كنيد. از حروف كج، قالب بندي پررنگ ، قلم‌هاي تزئيني استفاده نكنيد از قلم‌ها و اندازه حروف بين 12 تا 14 باشد . از نمادها براي تاكيد روي نكات مهم استفاده كنيد. 
7- روشن بودن 
اصل كلي ابهام نداشتن است. دقيقاً همان چيزي كه منظورتان است بگوييد از كمترين كلمات براي رساندن مطلب استفاده كنيد. 
8- دقيق باشيد
مهارتها، خصوصيات و تجربيات خودتان را تا آنجا كه ممكن است مثبت و بدون اغراق و اشتباه بيان كنيد. اگر مسئوليت‌هاي شغل قبلي به اندازه كافي با عنوان شغل شما مشخص نمي‌شود. توانايي‌هاي خود را با عنوانهاي مناسب نشان دهيد (مثلاً هماهنگ‌كننده حوادث، به جاي هماهنگ‌كننده پرسنل) عناوين شغل كارفرمايان، تاريخ و سال خدمت را فهرست كنيد. 
9- از فعل‌هاي موثر استفاده كنيد
هر جمله را با فعلهاي موثر توصيفي مثل تاسيس شد، مديريت شد، سازماندهي شد شروع كنيد . اين كلمات به جملات شما قدرت و قوت مي‌دهد. هرگز از "من" در رزومه استفاده نكنيد حتي يك جمله كوتاه . مثال : "آگهي بازاريابي جديد شركت طراحي شد". 
10- كامل باشيد
نام مدرسه‌ها، شهرها، كلمات اختصاري و عناوين را كاملاً روشن بنويسيد زيرا استخدام كننده كلمه مختصر شده يا كلمات مخفف شده را ممكن است تشخيص ندهد. 
11- نكات را عنوان كنيد
جملات كامل در رزومه‌نويسي لازم نيست ، بهتر است از جملات توصيفي ساده براي بيان نكات استفاده كنيد. مطمئن شويد عبارتهاي فني براي افراد غيرفني قابل فهم باشد. 
12- تجربيات خود را توضيح دهيد
در تمام جملات خود ، از زمان گذشته استفاده كنيد. زيرا آنها به طور ضمني متوجه هستند كه آن كار را شما انجام داده‌ايد و اين استخدام كننده را مطمئن مي‌كند كه شما مي توانيد آن اقدامات را براي آنها نيز انجام دهيد. 
13- بي عيب و نقص 
رزومه‌اي كه مي‌فرستيد بايد بي‌عيب باشد . هيچ اشتباه يا غلط ماشين نويسي مخصوصاً در E-mail نبايد باشد. غلط‌هاي تايپي از شكايت‌هاي اصلي مديران استخدام است . آنها تاكيد مي‌كنند كه خطاكاران را استخدام نمي‌كنند. 
14- خوانا باشد
يك رزومه با شتاب آماده شده و درهم و برهم اغلب خوانده نمي شود. هرجا لازم است حذف كنيد تا رزومه خوانا شود. نكات كليدي را با نمادها مشخص و مطالب غيرضروري را حذف كنيد. 
15- از ترسيم و نمودار اجتناب كنيد
طرحهاي پيچيده خواننده را گيج مي‌كند . از خطوط، قالب‌ها و سايه‌ها، حاشيه‌هاي تزئيني يا تصاوير بايد اجتناب شود زيرا  آنها در پست الكترونيكي موجب اشتباهات اساسي مي‌شوند. 
16- اطلاعات شخصي را ذكر نكنيد 
آوردن اطلاعات زندگي زناشويي، خصوصي، قد، وزن ، سلامتي و يا الحاق عكس در رزومه عاقلانه و حرفه‌اي نيست. 
17- ضميمه لازم نيست 
استخدام كننده مي‌داند كه اگر آنها بخواهند، شما مرجع‌هايي را آماده خواهيد كرد بنابراين نيازي به آوردن مرجع در آخر رزومه نيست . 
18- اطلاعات منفي را بيان نكنيد
رزومه محل مناسبي براي بيان اينكه شما از محل خدمت قبلي اخراج شديد يا يك بيماري طولاني داشته‌ايد نيست هرگز بيان نكنيد كه چرا شما شغل قبلي را ترك كرده‌ايد، فقط تاريخ سنوات خدمت خود را فهرست كنيد. ميزان حقوق مورد درخواست خود را ذكر نكنيد. 
19- در جريان باشيد. 
اطلاعات خودتان را هر 6 ماه يكبار به روز كنيد. يك روزمه در سايت بازاركار داشته باشيد و يك هشدار شغل‌يابي براي خودتان درست كنيد تا آخرين شغل‌ها با پيام كوتاه يا ايميل كه روزانه براي شما ارسال ‌شود.
20- آخرين آزمون 
آيا رزومه شما نتيجه خواهد داد؟ آيا رزومه شما روشن و سريع با استخدام كننده اين ارتباط را برقرار مي‌كند كه شما مي‌توانيد شغل موردنظر را به عهده بگيريد؟ آيا قوت و توانايي شما در رزومه عرضه شده است؟ آيا همه آنچه را كه براي شغل موردنظر مي‌خواستيد در رزومه آورده‌ايد؟ آيا همه موارد زائد حذف شده است؟ آيا استخدام كننده تماس مي‌گيرد؟ اگر نشد دوباره كار كنيد از كارشناسان امور استخدام كمك فني بگيريد و چندين كتاب رزومه نويسي را مطالعه كنيد تا به شما در نوشتن بهتر رزومه كمك كند. 

آيا رزومه شما درهم و آشفته است؟

همه ما مي‌خواهيم چهره خود را به بهترين وجه نمايش دهيم. اما وقتي نوبت به نوشتن رزومه مي‌رسد، بسياري از چيرهاي زائد و غيرضروري مي‌نويسيم كه استخدام‌كننده را در دريافت پيام رزومه دچار آشفتگي مي‌كند. ظاهر رزومه خيلي مهم است. رزومه بايد تميز و حرفه‌اي نوشته شود اما به ياد داشته باشيد كه محتواي رزومه نقش اساسي دارد. اگر محتواي رزومه آنچه را كه مصاحبه‌گر مي‌خواهد بداند به او نگويد بي‌ارزش است .

اجازه دهيد سوابق شما در رزومه بدرخشد 
مطمئن باشيد ارزش رزومه بر محتواي آن است نه در بسته‌بندي و شكل ظاهري آن. اگرچه داشتن يك رزومه با ظاهري شيك و حرفه‌اي بسيار مهم است. اما جذابيت بسيار زياد، مي‌تواند دلايلي را كه رزومه شما براي آن منظور تهيه شده است را از آن بگيرد. اگر خواننده رزومه مجبور باشد كه درميان مطالب رنگارنگ ، گرافيك‌ها و پردازش چشمگير بگردد، پيام شما به‌راحتي از دست مي‌رود .

با يك صفحه تميز شروع كنيد
شما نياز به صفحه‌اي داريد تا كلمات شما از روي صفحه كاغذ بجهد و به ذهن مصاحبه گر بچسبد . به تضادها فكر كنيد. كاغذ سفيد يا كرم و تايپ حروف به رنگ مشكي بيشترين تضاد را ايجاد مي‌كنند. اگر بايد رنگي را انتخاب كنيد خاكستري خيلي روشن كه با متن برابري نكند را انتخاب كنيد.

 آرامش در طوفان 
براي چاپ رزومه ، عموماً كاغذ صاف بهترين است. كاغذهاي تارو پودردار سبك خوب است اما دقت كنيد مانند كاغذهاي رنگي ، بافت و ساخت كاغذ مي‌تواند متن را از چشم خواننده بياندازد. اگر رگه هاي تار و پود كاغذ خيلي مشخص باشد، تايپ روي آن روشن و واضح نخواهد بود. اين باعث مي‌شود كه خواندن آن مشكل شود بخصوص اگر در منزل آن را چاپ كنيد و چاپ حرفه‌اي نباشد. كاغذ‌هاي شيك را براي كارت دعوت و مناسبتهاي خاص بگذاريد.

به اصول نگارش توجه كنيد 
تايپ ساده موثرتر است. مصاحبه‌گر را با رنگ و پردازش متن به تقلا نياندازيد. در صورت استفاده از نرم‌افزار وُرد از حروفي نظير لوتوس استفاده شود. بهتر است يك يا دو قلم را انتخاب كنيد و تا آخر با همان قلم‌ها بنويسيد. استفاده از سبك‌هاي مختلف حروف در يك صفحه مي‌تواند ايجاد به هم ريختگي و اشتباه كند و توجه به متن پيام را كم كند.

 دنياي خود را رنگي كنيد........ اما رزومه خود را رنگ نزنيد. 
تايپ مطالب به رنگ مشكي استاندارد بهترين است . رنگ مشكي حروف بهترين فضا را ايجاد و خواندن را آسان مي‌كند. شما مي‌توانيد براي تاكيد، عناوين را رنگي تايپ كنيد و يا علامت بگذاريد، اما خيلي ساده. رنگ آبي معمولا خيلي خوب است. اگر شما مطمئن نيستيد كه براي عناوين چه رنگي را انتخاب كنيد. بهتر است اين كار را نكنيد و همه متن يك رنگ باشد. اين در تصميم آنها براي دعوت شما به مصاحبه تاثير ندارد . سوابق و تجربيات شماست كه مهم است .

 اندازه حروف مهم است 
عموماً ، عنوان بايد برجسته و بزرگتر از 12 تا 14 نباشد. درشتي حروف بين 9 تا 12 مناسب است. اما بستگي دارد كه چقدر در يك صفحه براي اطلاعات جا داريد. توجه داشته باشيد هرچه حروف ريزتر باشد خواندن مشكل‌تر مي‌شود.

 خلاصه بنويسيد
در رزومه زياد مطالب را شرح ندهيد. مصاحبه‌گرها اغلب صدها رزومه دريافت مي‌كنند و بسياري از آنها را كنار مي‌گذارند. شرح و تفصيل سوابق خود را براي جلسه مصاحبه بگذاريد و رزومه خود را در يك يا دو صفحه خلاصه كنيد.

 به الكترونيك فكر كنيد
رزومه شما اغلب به صورت الكترونيكي ديده خواهد شد. شكل رزومه خود را طوري طراحي كنيد كه با اكثر پردازش‌ها و سيستمهاي پست الكترونيكي سازگار باشد تا متن واضح ديده شود. اگر نياز باشد كه رزومه خود را به شكل الكترونيك پست كنيد. فرمت پيچيده و قلمهاي غيرمعمول مي‌تواند موجب چاپ حروف نامفهوم و بي‌ربط الكترونيكي شود. 
بياد داشته باشيد كه هدف رزومه شما اين است كه قابل خواندن باشد وقتي تصميم گرفتيد كه چه شكلي به آن بدهيد از خودتان سوال كنيد آيا اين باعث مي‌شود كه رزومه من آسانتر خوانده شود. اگر جواب نه باشد بهتر است از آن شكل كه خواندن را آسانتر نمي‌كند استفاده نكنيد . چون در اين صورت اصلاً آن رزومه خوانده نمي‌شود.

هفت راهبرد اجرايي رزومه نويسي

رزومه فقط براي اينكه شما شغلي بيابيد طرح‌ريزي نمي‌شود و نمي‌تواند باعث احراز صلاحيت براي پست‌هايي خارج از حيطه تخصصي شما شود. رزومه خود به تنهايي نمي‌تواند دري بگشايد و يا موانعي را درپيش رو ازميان بردارد ، امارزومه كارهاي زيادي مي‌تواند بكندو براي كارجويان سكويي براي يافتن شغل است. 
براي اينكه وارد ميدان رقابت شويد لازم است رزومه شما اطلاعات بيشتري را از سوابق كاري و وظايف شما به نمايش بگذارد و حتي كليدي براي ارائه نتايج فعاليت‌هاي شما باشد. در سطح اجرايي ، مسئولين استخدام مي‌خواهند بيشتر از آنچه شما انجام داده‌ايد بدانند؛ آنها مي‌خواهند توان آن را داشته باشند تا براساس رزومه شماا را براي سازمان خود و اهداف آن ارزيابي كنند .
 رزومه دردو ياسه صفحه تهيه مي شود وباهدفي خاص تهيه مي شود تا به همراه مدارك تصوير منسجم ، دقيق و متمركزي ازشما ارائه كند و نشان دهد  شما كه هستيد و چرا وجود شما براي يك سازمان خاص ارزشمند است. 
براي تهيه يك رزومه قوي و موثر كه توانايي ها و صلاحيت هاي اجرايي را به خوبي نشان دهد به راهبردهاي ذيل توجه شود :

1- با ارائه خلاصه سوابق شروع كنيد نه با شرح اهداف و جزئيات شغل 
شرح دادن سوابق در رزومه نويسي قديمي شده است. در عوض با نوشتن نكات قوي سوابق كه بتواند با يك نظر اجمالي خواننده را از جا بلند كند و نظرش را جلب كند، شروع كنيد . مطمئن شويد اين خلاصه سوابق نوع و سطح پست سازماني كه شما به آن علاقه‌مند هستيد را نشان مي‌دهد و شامل مشاركت هاي كاري برجسته شماست .

2- سوابق كاري را به ترتيب زماني نشان دهيد. 
اگردر رزومه شما سوابق كاري پراكنده و مغشوش باشد ، ظلم بزرگي به خودتان كرده‌ايد . تقريباً بهترين خدمت به مسئولين اجرايي استخدام نوشتن سوابق كاري به ترتيب زماني معكوس به همراه نكات اساسي و قوي پست‌هاي قبلي شماست  ، حتماً عنوان پست ، نام كارفرما و تاريخ استخدام را ذكر كنيد وگرنه امكان جذب خود را به خطر انداخته‌ايد.

3- شرح شغل ننويسيد.
رزومه بايد بيشتر در مورد نكات برجسته آنچه انجام داده‌ايد باشد تا وظايف مربوط به شغل مورد تصدي، به طور خلاصه مفاد مسئوليت‌هاي خود را توضيح دهيد. سپس موفقيت و مشاركتهاي خود را برجسته كنيد، كارهايي كه موجب رشد بازده ، سود ، افزايش توليد و رضايت مشتري يا اهداف ديگر شغلي شده است را بنويسيد. به عنوان يك مدير اجرايي بايد به جاي وظايف اجرايي روزانه روي مشاركتهاي راهبردي متمركز شويد . مطمئن شويد كه تصوير كلي از خودتان را نشان داده‌ايد . به خاطر داشته باشيد كساني كه رزومه را مي‌خوانند بسيار باهوش هستند و مي‌توانند براساس عناوين شغل و توضيحات عمومي تصميم بگيرند، آنها نيازي به ذكر جزئيات شغل ندارند.

4- رزومه اي منحصربه فرد تهيه كنيد
از كلمات توصيفي مبهم مانند اساساً، ذاتاً، عمدتاً اجتناب كنيد در عوض براي اعتبار دادن به سوابق خود از اعدادي قاطع استفاده كنيد.

5- توضيح زمينه كار و رقابت 
اگر كارهايي ويژه اي كه انجام داده‌ايد انجام داده‌ايد را توضيح دهيد اثر بيشتري خواهد گذاشت. به جاي نوشتن "افزايش 23 درصدي بازدهي" بهتر است بنويسيد "موجب جبران بازدهي كم 5 سال گذشته با توجه به تلاشهاي گسترده كاري در بازار و رشد 23 درصدي بازدهي و دست يافتن به سود براي اولين بار در سال قبل شدم".

6- رزومه كوتاه باشد
حتي اگر دو يا سه صفحه رزومه براي يك مدير استخدام قابل قبول باشد، باز هم مهم است كه سبك‌ نوشتاري مختصر باشد تا شما بتوانيد اطلاعات مهم را بدون اينكه خواننده شما در درياي متن گم شود را دراختيار او بگذاريد. اطلاعاتي كه ضروري نيستند جسورانه اصلاح كنيد.

7- براي افزايش تاثير از جدول استفاده كنيد
براي خواننده اين تسهيل را فراهم آوريد كه از طريق خواندن سطحي متن ، اطلاعات مهم را پيدا كند. از حروف درشت استفاده كنيد، نقطه‌گذاري و حاشيه گذاري كنيد تا موجب طبقه‌بندي و جذابيت اطلاعات شما شود. 
به غير از موارد فوق ، مطمئن شويد كه نوشته شما غلط املايي، نقطه گذاري و دستوري ندارد. رزومه شما مهم است. اگر قوي و با توجه نوشته شود مي‌تواند براي پيشبرد كاريابي شما موثر باشد. اگر مبهم و متقاعد كننده نباشد، موجب دلسردي شما در يك كاريابي طولاني خواهد شد. وقت، انرژي و فكرو دقتي كه براي تهيه يك رزومه صرف مي كنيد يك سرمايه‌گذاري عالي روي خودتان و زندگي شغلي آينده شماست .


در اينجا چند توصيه وجود دارد تا مطمئن شويد رزومه شما اثر زيادي گذاشته است:
1- زندگي خصوصي شما به خودتان مربوط است
كارفرما به اطلاعاتي كه در مورد وقت گذراني شما در تابستان يا اطلاعات مشابه است نياز ندارد به جاي آن، او فقط اطلاعاتي را كه به كار پيشنهادي به شما مربوط مي‌شود نظير عضويت در انجمن‌هاي حرفه‌اي را نياز دارد.
2- ساده و حرفه‌اي
از كاغذهاي نقش و نگاردار يا ابر و باد براي مكاتبه استفاده نكنيد، وقتي رزومه مي‌نويسيد سعي كنيد ساده و حرفه‌اي باشد و فرمت يكساني در سربرگ‌هايش داشته باشد.
از كاربرد رنگ‌ها و فونت غيرمعمول خودداري فرماييد، روي سوابقي كه به شغل مورد نظرتان ربط ندارد خيلي متمركز نشويد مثلاً اگر براي فروشندگي كانديد شده‌ايد لازم نيست به سوابق آموزشي يا فناوري اصلاعات خود خيلي متمركز شويد.
به موفقيت و تجاربي كه در شغل مورد نظر مي‌تواند مفيد باشد اشاره كنيد به طور مثال آسان خواهد بود اگر بگوييد تجربه فروش داريد اما بهتر است به اين نكته اشاره كنيد كه مثلاً باعث يك افزايش ده درصدي در ميزان فروش شده‌ايد.
3- دو چشم بهتر از يكي است
پس از نوشتن رزومه از فرد ديگري بخواهيد آن را مرور كند. يك جفت چشم ديگر ممكن است متوجه اشتباهاي شما بشود و براي بهتر شدن رزومه شما نظر بدهد.


منبع : هفته نامه بازار کار

 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو
درباره وبلاگ
پایان نامه مدیریت، پروپوزال مدیریت، پرسشنامه استاندارد مدیریت با روایی و پایایی، تحلیل آماری پایان نامه های مدیریت، طراحی پرسشنامه های لیکرت، طراحی پرسشنامه های محقق ساخته مدیریت، تهیه مقاله مدیریت، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه های مدیریت،سایت پایان نامه ها دات کام، مترجمان شریف،ارائه بخش به بخش پایان نامه، مشاوره طراحی فرضیه، مشاوره روش تحقیق، مشاوره انتخاب روش تجزیه و تحلیل پایان نامه، تهیه پیشینه داخلی و خارجی تحقیق پروپوزال و پایان نامه های مدیریت اعم از مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، مالی، تحول و بین الملل، مدیریت MBA، مدیریت EMBA، مدیریت صنعتی گرایش تولید، تحقیق در عملیات و مالی، مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، مالی، منابع انسانی، تحول و تشکیلات و روشها، مدیریت اجرایی یا ام بی ای گرایش بازاریابی، استراتژیک، استراتژی و تولید، مدیریت شهری، مدیریت تکنولوژی MBA، مدیریت کارآفرینی گرایش گردشگری، فناوری، MBA، مدیریت مالی، مدیریت بیمه گرایش اموال، مسئولیت، اشخاص، مدیریت سیستم و بهره وری، مدیریت بانکداری، مدیریت آموزشی، مدیریت جهانگردی، مهندسی صنایع گرایش مالی، تولید صنعتی، صنایع، اتوماسیون و ... آماده همراهی با دانشجویان عزیز تحصیلات تکمیلی

 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM